Jelenlegi hely

Sajnos ma zárva vagyunk! Nyitva van most a Könyvtár? Nem, ma zárva van!

Gyakran ismételt kérdések

  • Miért nincsen internet az első sor gépen az olvasóteremben?

    Az olvasóteremben elhelyezett számítógépek közül az első soron található 4 db számítógép csak az elektronikus katalógusunk (OPAC) elérését biztosítja – ehhez nincs szükség internetkapcsolatra. Erre azért van szükség, hogy mindenki gyorsan és könnyedén intézhesse könyvkereséseit, anélkül, hogy be kellene lépnie az olvasói számítógépekre. Így például ha Ön gyorsan meg szeretné találni és kikölcsönözni a következő ZH-hoz szükséges könyvet, nem kell attól tartania, hogy valaki hosszú órákon keresztül internetezik a gépen Ön pedig kifut az időből.

  • Mit jelent a nyomtatott anyag kifejezés?
    A Könyvtárban nyomtatott (fizikailag megfogható, tehát nem elektronikus) formában tárolt dokumentumot: jegyzetet, könyvet, folyóiratot, stb.
  • Hogyan juthatok hozzá a raktári könyvekhez?

    A katalógusban a példányadatoknál a Lelőhely alatt található „Raktár” kifejezés azt jelenti, hogy a könyv a könyvtár tömörraktárában került elhelyezésre. Az ilyen dokumentumokat a honlapon bejelentkezve online, vagy az Olvasószolgálati pultnál található Raktári kérőlap kitöltésével tudja igényelni.

    A kért dokumentumot a következő könyvtári munkanapra – illetve az Ön által megjelölt későbbi időpontra – tudjuk előkészíteni.

  • Mikorra kapom meg az előjegyzett könyvemet?

    Ez az előjegyzési sorban Ön előtt lévők számától függ. Amint visszaérkezik az Ön sorszámának megfelelő példány, azt félrerakjuk az Ön nevére és e-mailben értesítjük, hogy jöhet érte. 5 könyvtári munkanap áll rendelkezésére, hogy átvegye a félretett könyvet.

  • Neptun kóddal be tudok lépni az olvasótermi gépeken?
    A könyvtári számítógépekre a beiratkozott olvasók tudnak belépni az olvasójegyük vonalkódjával és a jelszavukkal. A Neptun kód erre a célra nem használható.
  • Kihez milyen jellegű kérdéssel fordulhatok a Könyvtárban?

    A könyvtárvezetőhöz a szervezeti egységre vonatkozó ügyekben, panasz, könyvtári tartozás méltányossági kérdéseivel kapcsolatos ügyekben kereshetik.

    Elérhetősége: Korom Szilvia (korom.szilvia@uni-bge.hu)

                   Tel: 06-1/469-6669

     

    Az olvasói ügyekkel a  többi munkatárs foglalkozik, ezek

    • előjegyzések,
    • szakdolgozatok megtekintése, feltöltése,
    • nyomtatás, fénymásolás,
    • tartozások rendezése,
    • és további a használat során felmerült problémákban való segítségnyújtás, információszolgáltatás.

     

    A könyvtárközi kérésekkel és folyóiratokkal foglalkozó kolléganő:

    Bodó Beáta (bodo.beata@uni-bge.hu)

     

    Az olvasószolgálati ügyekben illetékes kolléganő:

    Svendorné Kalmár Katalin (SvendorneKalmar.Katalin@uni-bge.hu)

     

    A könyvbeszerzés és -feldolgozás, valamint az irodalomkutatás területén illetékes kolléganő és kolléga:

    Kovács Zsolt e-mail: kovacs.zsolt@uni-bge.hu

     

    Nyomtatási kérések küldése:

    konyvtar.pszk@uni-bge.hu

  • Hogyan találom meg a keresett könyvemet?

    Az elektronikus katalógusunkban (OPAC), amely elérhető az interneten a http://opac3.bgf.monguz.hu címen, illetve az olvasóterem keresésre fenntartott számítógépein.

  • Honnan tudom, hogy egy könyv nem kölcsönözhető?

    Ha az elektronikus katalógusban (OPAC) nézi a könyv példányait, akkor a „Besorolás” oszlopban látja, hogy „kölcsönözhető” vagy „nem kölcsönözhető” a könyv. Ha magát a könyvet tartja a kezében, akkor a vonalkód mellett található egy „Nem kölcsönözhető” pecsét. Ha megnézte a katalógusban, hogy az adott jelzeten szerepelő dokumentum kölcsönözhető, akkor a polchoz érve ne egy másik példányt vegyen el, mert ilyenkor Murphy-törvénye alapján gyakran a nem kölcsönözhető példányra esik a választás.

  • Mit tegyek, ha nem találom a keresett könyvet a polcon a raktári jelzet alapján?

    Számos oka lehet, ha egy könyv nincs a jelzetnek megfelelő helyen a polcon:

    • különgyűjteményben van, ha a katalógusban a "Lelőhely" oszlopban nem a "BGE PSZK Könyvtár helyisége" felirat szerepel,
    • ki van kölcsönözve a könyv: a katalógusban a "Státusz" oszlopban nem az "elérhető" felirat, hanem más, például a "kölcsönözve" felirat szerepel,
    • előjegyzett, illetve félretételi kérés alatt lévő könyv ami elvitelre vár: a katalógusban a "Státusz" oszlopban a "félretéve" felirat szerepel,
    • a könyvet nemrég hozták vissza, és még nem került vissza a polcra,
    • a könyvet éppen használja valaki az Olvasóteremben,
    • rossz helyre rakták vissza a polcon.

    Bármelyik eset is áll fenn, kérje a könyvtáros segítségét!

  • Miért kell betennem a táskámat és kabátomat az előtérben található szekrényekbe?

    Könyvtárunkban biztonsági kapu működik, az esetleges téves jelzések és kellemetlenségek megelőzése miatt, kérjük tegyék holmijukat a szekrényekbe!

  • Mikor van a megbocsájtás napja?

    A „Megbocsátás Napja” a könyvtári PR-tevékenység része, megrendezéséről a könyvtárvezető az egyetem vezetésének jóváhagyásával határoz. Az akcióról közleményt a könyvtárban, továbbá az Interneten a Könyvtár honlapján tesznek közzé. 

  • Ki tudok kölcsönözni olyan könyvet, ami nem található meg a könyvtár katalógusában?

    A könyv valószínűleg nincs meg a Könyvtár állományában, azért nem szerepel a Katalógusban, így nem is kölcsönözhető ki.

    Ha nem pontosan adta meg a könyv adatait, akkor ez is lehet oka annak, hogy nincs találata, kérdezze a könyvtárosokat!

    Amennyiben új kötelező irodalomról van szó, akkor jelezze a könyvtárosoknak és a lehetőségekhez mérten igyekszünk beszerezni!

    Könyvtárunk állományában nem szereplő dokumentum esetében lehetőség van könyvtárközi kölcsönzésre, ami azt jelenti, hogy a könyvtárosok közreműködésével olyan könyvtár állományából igényelhető a  keresett dokumentum, amely könyvtárban megtalálható. Ebben az esetben a kölcsönzés feltételeit a küldő könyvtár határozza meg. A könyvtárközi kölcsönzéssel foglalkozó kolléganő: Bodó Beáta e-mail: bodo.beata@uni-bge.hu

  • Miért kell igazolás a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárba való ingyenes beiratkozáshoz?

    Kedves Olvasóink!

    Jelenleg nincs érvényes szerződésünk a FSZEK-kel, így ez a szolgáltatás szünetel!

    Az Egyetem és a FSZEK közötti könyvtári férőhelybérleti szerződés értelmében a Könyvtár beiratkozott hallgatói után az FSZEK-be történő beiratkozás esetén a beiratkozási díjat a Kar átvállalja. A kari könyvtárba történt beiratkozást a Könyvtár által kiállított igazolás bizonyítja, ennek birtokában veheti igénybe az FSZEK szolgáltatásait.

  • Hogyan tudom használni a nemzetközi adatbázisokat?

    Az adatbázisok többsége az Egyetem teljes területéről elérhető bármely számítógépről. A Könyvtár honlapján megtalálható mindegyik elérhetősége. Ha esetleg valamelyik adatbázis tekintetében problémája akad, forduljon a könyvtárosokhoz segítségért!

  • Hogyan tudom online hosszabbítani a kölcsönzéseimet a honlapon?

    Kölcsönzéseit honlapunkon keresztül, illetve az online katalógus felületén tudja önállóan kezelni, hosszabbítani vagy más dokumentumokat előjegyezni, félretételüket kérni.

    A belépéshez szükséges felhasználónév az olvasójegyen található vonalkód alatti számsor, jelszó pedig a születési dátuma "ÉÉÉÉHHNN" formában. 

    A honlapon a Kölcsönzések menüpont alatt, illetve a Katalógusban a "Saját Könyvtár" alatti menüpontoknál megjelenítheti az aktuális kölcsönzéseit, előjegyzéseit, a tételek mellett jobb oldalona hosszabbítás, vagy törlés ikonokra kattintva tudja elvégezni a műveletet.

    Hosszabbításnál sikertelen próbálkozás oka lehet, hogy az adott dokumentum státusza előjegyzettre változott a rendszerben, vagy a kölcsönzési idő lejárt, ebben az esetben a rendszer szintén blokkolja a hosszabbítási kísérletet.
     

  • Hová lehet könyvet visszahozni?

    A könyveket kikölcsönözni és visszahozni az Olvasószolgálati pultnál van lehetőség. A beléptető kapun áthaladva forduljon jobbra!

  • Tudok nyomtatni közvetlenül a Neptunból vagy a Coospace-ről?

    Nyomtatást indítani egyenlőre csak a könyvtárosi munkaállomásokról lehetséges, így  a Neptunból, illetve a Coospace-ről nem tud közvetlenül nyomtatni. Nyomtatni csak úgy van módja, ha az adott helyről - Neptun - (pl. pdf formátunban) lementi a nyomtatandó anyagot és azt e-mailben elküldi a Könyvtár e-mail címére: konyvtar.pszk@uni-bge.hu. A könyvtárosok személyes e-mail címére is küldheti, de akkor csak az adott személy tudja kinyomtatni, akinek küldte és előfordulhat, hogy ő éppen nem elérhető. Az általános e-mail címhez ellenben többen is hozzáférnek.

  • Tudok folyóiratot kölcsönözni?

    Mivel a folyóiratok csak 1-1 példányban állnak rendelkezésre, így nem kölcsönözhetőek csak helyben olvashatók, illetve fénymásolható belőlük az igényelt cikk. A dolog jó oldala, hogy a szükséges folyóirat mindig rendelkezésre áll, ha szüksége van rá egy olvasónak, nem kell várni rá, míg visszahozzák a Könyvtárba.

  • Lehet a könyvtárban szkennelni?

    Sajnos szkennelési szolgáltatásunk nincs a Könyvtárban, de az alábbi linken megtalálhatók a közelben lévő, ilyen szolgáltatást kínáló vállalkozások: kozelben.hu.

  • Milyen érmével működik a fénymásoló?

    5-től 100 Ft-ig bármilyen érmét elfogad, kivételt csupán a 200 Ft-os érme jelent, amit sajnos nem fogad el.

  • Lefűzethetem a dolgozatomat a könyvtárban?

    Ehhez sajnos nem rendelkezünk eszközökkel. Az alábbi linken megtalálhatók a környéken található, ilyen szolgáltatást kínáló vállalkozások: kozelben.hu.

  • Mit jelent a félretétel?

    A kölcsönözhető állományból "elérhető" státuszban lévő dokumentumainkra (könyveinkre) kérhet online, vagy telefonon félretételt amennyiben rendelkezik érvényes könyvtári tagsággal.

    Ilyenkor 5 napig tartjuk az Ön nevére félretéve a kért példányt, amit más ez idő alatt nem tud kikölcsönözni. Ha a félretétel ideje alatt nem veszi át a példányt, az visszakerül a kölcsönözhető állományba.

  • Hol tudom megnézni a szakdolgozati adatbázist?

    Négy számítógép áll rendelkezésre a szakdolgozati kutatóhelyen az adatbázisban való keresésre. Javasolt előre időpontot egyeztetni a kereséshez - a torlódások elkerülése végett. Ezt megteheti:

    Foglalását regisztráljuk, így amikor megérkezik nem kell várnia, hogy felszabaduljon egy számítógép a négy közül. A betekintés időtartama hivatalosan egy óra lehet, ha nincs foglalás az azt követő órákra, akkor használható tovább is.

    A 2016 május után feltöltött szakdolgozatok alapvető bibliográfiai adatairól tájékozódhat a Dolgozattár online felületén is, de a teljes szöveg megtekintésére továbbra is csak a könyvtárból van lehetőség.

  • Plágiumvizsgálatot is végeznek a feltöltött dolgozatomon?

    Nem, jelenleg nem vizsgáljuk plágiumkereső szoftverrel a szakdolgozatokat. (Az eljárás kidolgozása folyamatban van.)

  • Mit jelent a szakdolgozat titkosítása?

    A titkosított dolgozatok nem nyilvánosak. Ezek is bekerülnek a BGE szakdolgozati adatbázisába, de a titkosítás idejének lejártáig nem kereshetők és nem tekinthetők meg, csak a titokgazda (titkosítást kérvényező személy/cég/szervezet) írásos engedélyező nyilatkozatának birtokában.